A. Demaeghtlaan 38 te 1500 Halle
datum : 2020
bouwheer : OCMW/Stad Halle
Auguste Demaeghtlaan 38 te 1500 Halle
datum : 2020
bouwheer : OCMW/Stad Halle
Wedstrijd: Open Oproep Vlaams bouwmeester
Tentoonstelling:
"Ride a bike! Reclaim the city" 10/09/2021 - 06/11/2021
Exporuimte Tweebronnen, Rijschoolstraat 4 te 3000 Leuven
georganiseerd door Stad en Architectuur vzw i.s.m. Architectuurmuseum DAM, Frankfurt am Main
Het ontwerp omvat een nieuw fietspaviljoen voor 58 fietsen ingeplant op de site van het OCMW /Stad Halle en meer bepaald in de talud van een "restperceeltje" tussen de toegangsweg naar de parking achter het Sociaal Huis en de parking van het woonzorgcentrum "Zonnig Huis" ernaast. Om naar vormentaal aan te sluiten bij de aanwezige architectuur, is geopteerd voor een gevelafwerking in strekmetaal zoals eerder toegepast bij de realisatie van het Sociaal Huis (eveneens een realisatie van WAW).
Het paviljoen is eenvoudig opgebouwd qua structuur en materialen. Schuine en verticale I-profielen als kolommen dragen de licht hellende betonnen dakplaten en refereren naar het schuine betonskelet van de nieuwe vergaderzaal van het Sociaal Huis. De lichte staalstructuur is gebouwd op een betonnen onderstructuur, die tevens de keerwanden bevat om het aanwezige talud op te vangen. Dit bestaat uit een niveauverschil in het terrein tussen de beneden- en bovenparking. Naar materiaalgebruik bestaat het paviljoen onder en boven uit een betonnen schijf met tussenin een metaalconstructie.
Ook de verdere afwerking zoals de regenafvoeren, de fietsbeugels, de kabelgoten en de elektriciteitsborden zijn in metaal opgevat.
Van het aanwezige hoogteverschil wordt handig gebruik gemaakt om het gebouw in te delen in twee niveaus. Deze beschikken elk over een eigen toegang en zijn binnenin fysiek afgescheiden door een inox draadnet maar wel volledig transparant zodat het paviljoen als één ruimte wordt ervaren. Het laagste niveau is een publiek gedeelte voor het veilig en bewaakt stallen van 14 fietsen of scootmobielen, toegankelijk vanop de benedenparking van het woonzorgcentrum "Zonnig Huis". Op het hoogste niveau, is er een afgesloten personeelsgedeelte voor 44 fietsen, toegankelijk vanop de bovenparking van het Sociaal Huis. Beide gedeeltes worden uitgerust met automatische deuren, toegangscontrole, verlichting, camerabewaking en oplaadvoorzieningen voor elektrische fietsen. Belangrijk naar veiligheid toe is dat er tevens een permanente avond- en nachtverlichting voorzien is.
Door de drie betonnen dakvlakken een verschillende helling te geven wordt het bestaande talud gevolgd en wordt de hoogte binnenin beperkt. Het paviljoen verkrijgt een dynamische aanblik waardoor het minder massief overkomt. Door de hellingen wordt het groendak ook meer zichtbaar ervaren. Het strekstaal als gevelbekleding geeft een transparantie waardoor er overdag volop licht en lucht binnentreedt en dus niet claustrofobisch aanvoelt. 's Avonds zorgt de binnenverlichting dan voor het omgekeerde effect als een lichtgevend baken, eenzelfde uitstraling zoals de noodtrap van het Sociaal Huis.
Vanuit duurzaamheidsoogpunt en ter integratie in het tuingedeelte van de site is geopteerd voor een extensief groendak op het fietspaviljoen als buffering van het regenwater. De verdere afwatering gebeurt richting de bestaande wadi van het Sociaal Huis, zodat volledig voldaan wordt aan infiltratie op eigen terrein. Het zoeken naar de juiste inplanting van het paviljoen op het terrein was belangrijk ter behoud van de grote oude bomen.
ingenieur stabiliteit : Paridaens ingenieurs bvba
ingenieur technieken : SB Heedfeld nv